Ga naar de inhoud

Basisonderwijs

  • door

Het basisonderwijs in Nederland: iedereen vindt er wel iets van. De ene leerkracht is helemaal klaar met het (huidige) onderwijssysteem, terwijl de ander het allemaal wel prima lijkt te vinden. De ene ouder vindt het belangrijk dat kinderen hoge cijfers halen, terwijl de ander niet begrijpt waarom we überhaupt nog meten in cijfers en we nog steeds praten over ‘laag’ en ‘hoog’ onderwijs.
Ouders, leerkrachten, directeuren, onderwijsprofessionals: iedereen vindt wel wat van het onderwijs. En vaak weten we allemaal ook nog eens, hoe het ‘beste’ onderwijs eruit zou moeten zien.

Zo ook Dennis Wiersma, minister voor PO en VO. Hij schreef deze week op LinkedIn het volgende bericht:
“Elke leerling moet goed lezen, schrijven en rekenen. Hier gaan we scholen nog beter bij helpen: basisteams op maat ondersteunen precies daar waar de behoefte is. Het enthousiasme onder scholen blijkt groot! De hulp is divers: denk aan schoolactiviteiten organiseren om leraren te ontlasten of het trainen van effectieve manieren om leerlingen te leren lezen. Maandag gaan de teams aan de slag met 144 scholen”

Zoals je kunt lezen begint hij zijn bericht met de zin: “Elke leerling moet goed lezen, schrijven en rekenen.”
Ik twijfel een beetje over het woord ‘moet’. Ik zou zelf eerder zeggen: verdient het om goed te leren lezen, schrijven en rekenen. En dan vraag ik me direct af: waarom ligt de hulp (en focus) vanuit het ministerie OCW in het basisonderwijs vooral bij deze drie vakken? Ik ben het eens met het feit dat deze vakken belangrijk zijn (100%), maar zouden we juist in deze tijd niet veel meer aandacht mogen hebben voor andere zaken? Denk aan persoonlijke ontwikkeling van kinderen? Gelijke kansen in het onderwijs? Minder denken in ‘hoog’ en ‘laag’ onderwijs? Meer aandacht voor welzijn? Vitaliteit? Sociale vaardigheden? Mentale gezondheid? De focus van ‘wat kan ik?’ naar ‘wie ben ik?’
Juist wanneer kinderen zich zelf kunnen zijn, lekker in hun vel zitten, weten waar hun talenten liggen en zich veilig voelen: komt leren vanzelf. Toch!?

Zijn tweede zin in het bericht luidt: “Hier gaan we scholen nog beter bij helpen”
Ik vraag me oprecht af waar de behoefte qua extra hulp/ondersteuning van basisscholen zelf ligt? Waar zouden leerkrachten en directeuren graag ‘hulp’ bij krijgen? Is dat echt bij het leren lezen, schrijven en rekenen? Of hebben ze deze expertise zelf in huis en hebben ze hele andere wensen op hun lijstje staan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *