Ga naar de inhoud

Check-in voor veiligheid, begrip en vertrouwen

Toen ik 3,5 jaar geleden op Windesheim kwam werken, kwam ik voor het eerst in aanraking met de ‘check-in’ en de ‘check-out’. Een gesprekstechniek behorende bij de methode Deep Democracy. In mijn verhaal zal ik deze methode niet uitgebreid gaan analyseren, maar ik wil jullie wel graag meenemen in het stukje in- en uitchecken. Ik denk namelijk dat in- en uitchecken heel waardevol kan zijn voor teams, groepen en zeker ook voor kinderen.

Wat is dat: in- en uitchecken?
Een check-in is een momentje om in te checken en te kijken hoe iedereen in het team of de groep erbij zit. Er wordt een check-in-vraag gesteld, die mensen één voor één beantwoorden.
Aan het eind van de bijeenkomst vindt er een check-out plaats. Een momentje om uit te checken en ervoor te zorgen dat iedereen de bijeenkomst (en elkaar) echt los laat.

Mijn eerste check-in
Mijn eerste check-in herinner ik me nog goed. Als een kip-zonder-kop kwam ik tijdens de eerste team coaching sessie het lokaal in gerend. Ja je leest het goed: de eerste bijeenkomst! Ik werkte nog maar net op Windesheim en kende mijn collega’s nauwelijks. Ik verontschuldigde me en ging snel zitten.
Gedachtes, die door me heen gingen waren: Te laat komen is écht niet wie ik ben hoor. Ik heb me niet verslapen hoor, was al mega vroeg wakker. Heb ik nu net het belangrijkste stuk gemist? Ze zullen nu vast denken: vindt ze deze sessie (en ons) niet belangrijk genoeg?
Zo irritant soms die gedachtes!? Maar ze waren er wel. We startte de eerste coaching sessie met een check-in. De check-in-vraag die ons werd gesteld was: Hoe zit jij er bij vandaag? Gewoon om te checken hoe iedereen erbij zat. “Oh gelukkig, relaxt begin, niks gemist”, dacht ik. Er kwamen eerlijke, mooie en bijzondere verhalen. Wauw! Wat fijn om te horen wat er in mijn collega’s omgaat. En wat fijn om te horen dat ook daar niet altijd alles op rolletjes loopt en ook zij soms gekke gedachtes hebben. Zo fijn om even tijd te maken voor wat er écht in iemand omgaat, in plaats van direct starten met het programma, de doelen, de kennisoverdracht etc.
Ik vertelde wat er in mijn hoofd omging en dat ik voor mijn gevoel enorm had gefaald, door de eerste bijeenkomst te laat te komen. En dat ik het gevoel had dat ik mezelf hiermee neerzette als een persoon die altijd te laat kwam. Iemand die werk niet belangrijk genoeg vindt, want anders was ik wel op tijd gekomen. “Zo dat is eruit”, dacht ik. Dan weten mijn collega’s wat er in mijn hoofd omging. “Of had ik dit beter toch niet kunnen delen?” Al snel moesten mijn collega’s lachen. Zo dachten ze helemaal niet over mij! Hoe kwam ik hier toch bij?

“Wat jij denkt, wat een ander over jou denkt, denk jij zelf”
Ja denk daar maar eens over na, het is echt waar.

Waarom inchecken?
Oké even terug naar de check-in, ik dwaal af 😉 Je stelt dus een goede check-in-vraag, waarop iedereen antwoord geeft. Bijvoorbeeld: Hoe zit jij erbij vandaag? Of: wat is vandaag belangrijk voor jou? Het is een super eenvoudige opdracht, maar heeft een enorm effect op veiligheid, begrip en onderling vertrouwen.
Toen we twee jaar geleden naar online onderwijs over moesten, startte ik mijn les vaak met een check-in-vraag. Een momentje om te kijken hoe het met iemand gaat. Zo simpel, maar zo belangrijk. Dit zorgde er o.a. voor dat ik wist wat er in het hoofd van de student omging en dat zij wisten hoe ik er (thuis) bij zat.

Sharing is caring
Zoals je kunt lezen vind ik de ‘Check-in’ ontzettend waardevol. Niet alleen in ons team op Windesheim, niet alleen in mijn groepen bij de opleiding Pedagogische Management Kind en Educatie, maar eigenlijk zou ik het elk team, elke groep, elke klas en elk kind gunnen om in het onderwijs af en toe te starten met een check-in. Juist omdat veiligheid, begrip en onderling vertrouwen, na mijn mening, ZO belangrijk zijn. In elke groep! Soms kan iets simpels als een simpele check-in vraag enorm veel voor mensen en kinderen doen. Al is het maar om gedachtes en gevoelens (die mensen niet kunnen zien) te delen. Daarom heb ik twee check-in bladen gemaakt, die je kunt gebruiken in jouw team, klas of in jouw praktijk.
Gewoon om mensen te inspireren en om gedachtes (en gevoelens) met elkaar te bespreken en te delen.
Deel deze pagina gerust ♥

Meer informatie en achtergrondinformatie over de Deep Democracy lees je hier.